טיפול בהתקרחות ושיער דליל » שיער דליל – נשים » שיער דליל אצל נשים וכיצד לטפל

לשיחה עם צוות היועצים:

שיער דליל אצל נשים וכיצד לטפל

אצל כ-40% מהנשים סובלת משיער דליל, בתקופות שונות בחיים ומסיבות מגוונות. לשיער דליל השפעה רבה על המראה החיצוני ובכך גם על הדימוי העצמי. הבשורה הטובה היא שניתן לטפל ולהגיע לתוצאות.

רקע כללי
שיער דליל אצל נשים הוא תופעה שכיחה יותר ממה שידוע והיא מתרחשת אצל כ-40% מכלל הנשים בזמנים שונים בחיים ומסיבות שונות ומגוונות. שיער דליל הוא בעיה מטרידה מאוד עליה נשים לרוב לא ממש מדברות. מאחר ולשיער דליל השפעה משמעותית על המראה החיצוני והדימוי העצמי, יכולות להיות לו השלכות נפשיות לא מבוטלות שכשלעצמן אינן עוזרות כלל לשיפור המצב אלא אף להחמיר אותו כיוון שמצבים נפשיים שונים עשויים גם הם לגרום לשיער דליל.
תופעת שיער דליל אינה בהכרח קבועה ותמידית, היא יכולה להתרחש על רקע חוסר איזון הורמונלי, בעיות רפואיות שונות, נטילת תרופות שונות, מתח נפשי ועוד – מצבים שלרוב חולפים ואז השיער חוזר לעצמו עם סיום הטיפול או חלוף הבעיה. לעומת זאת קיימות סיבות אחרות שעשויות לפגוע באיכות וכמות השיער לאורך זמן. אחת הסיבות המרכזיות לשיער דליל מגיל המעבר והלאה, קשור בהורמון דהידרוטסטוסטרון שהוא תוצר של ראקציה של אנזים בשם 5 אלפא רדוקטאז עם טסטוסטרון  – הורמון המין הגברי, וקיומו פוגע בזקיקי השיער בכך שהוא גורם להם להישאר במצב של תרדמת ולא להצמיח שיער חדש. סוג שיער דליל שכזה אצל נשים מוכר תחת ההגדרה של איבוד שיער על רקע תורשתי. כמו כן, עם ההגעה לגיל המעבר, השחלות מפסיקות לייצר אסטרוגן כך שרמות הטסטוסטרון מתגברות באופן יחסי. שיער דליל על רקע גנטי לרוב יאופיין בנסיגת שיער משביל האמצע של הקרקפת ויכול להתקדם עם השנים עד לאובדן שיער מלא מהקדקוד, אם כי הדבר יחסית נדיר.
קיימות כאמור סיבות אחרות שנפרט בהמשך אך חשוב להבין כי שיער דליל יכול להופיע גם מגיל צעיר ולא רק מגיל המעבר ולכן חשוב להיות ערים למצב ולהתחיל בטיפול מוקדם ככל האפשר על מנת להבטיח תוצאות טובות ככל הניתן.

מחזור החיים של שיער

באופן כללי, עור הקרקפת נושא כ-100,000 עד 150,000 שערות במצב רגיל כאשר לכל שערה יש מחזור חיים עצמאי. השערות צומחות מזקיקי השיער שבתוך עור הקרקפת בקצב של כ-1.25 ס”מ בחודש במשך שנתיים עד שש שנים ולאחר מכן זקיק השיער נכנס להפסקת הצמחת שיער למשך כחודש, בסופו נושר השיער והזקיק מצמיח שיער חדש. נשירת שיער הוא תהליך טבעי ואיבוד של כ-100 שערות ביום הוא נורמלי ואינו סיבה לדאגה. לעומת זאת אם נושרות שיערות בצורה קבוצתית, או אם השיער נהיה דליל או דק יותר, כדאי לבדוק את הסיבה לכך.

היכן בראש אנו חוות לרוב שיער דליל?

מיקום הופעת שיער דליל אצל נשים תלוי קודם כל בסיבה להופעתו, לרוב שיער דליל על רקע גנטי יופיע באזור שביל האמצע של הקרקפת. במקרים אחרים, מסיבות אחרות, שיער דליל יכול להופיע במקומות שונים בקרקפת עם מראה צורני שונה כגון חורים גלויים ואזורים בהם צפיפות השיער נמוכה יותר.

הגורמים לשיער דליל אצל נשים

כאמור הסיבות יכולות להיות מגוונות ולעיתים גם משולבות זו בזו כך שלרוב קשה לאבחן את הסיבה:
תופעות ובעיות רפואיות: בעיות אלה כוללות תפקוד לקוי של בלוטת התריס, חוסר איזון הורמונלי, מחלות אוטואימוניות, תסמונת שחלות פוליציסטיות, פטרת עור הקרקפת ועוד. טיפול בבעיה הרפואית לרוב תפתור גם את בעיית השיער הדליל.
תרופות: נטילת תרופות עבור מצבים רפואיים שונים וכן טיפולים כימותרפיים יכולים לגרום לשיער דליל בזמן הטיפול. לרוב הבעיה תחלוף עם סיום הטיפול או לאחריו.
מחסור בוויטמינים וברזל יכולים גם לגרום לשיער דליל. שיפור מאזן הוויטמינים ורמת הברזל לרוב יפתרו את הבעיה, דרך שינוי תזונתי או תוספים. 
לידה: לאחר הלידה חלים שינויים הורמונליים שעשויים לגרום להידלדלות השיער. התופעה לרוב חולפת עם הזמן. 
מתח נפשי: אירועים טראומטיים ומצבים נפשיים חריפים ידועים כגורם לשיער דליל, לרוב ההתרחשות פתאומית וחולפת עם שיפור המצב הנפשי.
אורח חיים: אורח חיים לא בריא, תזונה לא מאוזנת, חוסר פעילות גופנית, דיאטות בזק וכדומה יכולים גם לגרום לשיער דליל אצל נשים. לרוב, שינוי לטובה של גורמים אלו יחזיר את השיער למצבו התקין.
רקע גנטי: שיער דליל על רקע גנטי מתרחש לרוב עם ההגעה לגיל המעבר וממשיך עם השנים. קיימים טיפולים שונים שיכולים להאט את המצב ואף לגרום לשיער לחזור לצמוח. 
תסרוקות הדוקות: תסרוקות בהן נוצר מתח רב על זקיקי השיער (קוקו “זנב סוס” לא נחשב לכזה אלא אם הדוק במיוחד ומבוצע באופן יומיומי לאורך שעות רבות ביום) כמו ראסטות, למשל, וגם תוספי שיער יכולים לגרום לנזק ובהמשך לשיער דליל.

שיער דליל אצל נשים בגילאים השונים

ברוב המקרים שיער דליל יופיע סביב גיל המעבר אבל כפי שראינו קודם, הוא יכול גם להתרחש על רקע בעיות שונות בכל גיל. חשוב לכן לשים לב למצב השיער שלכן ובמקרה של ספק ניתן לפנות למומחי השיער של דימדיקו לאבחון חינמי. במידה וקיימת בעיה רפואית או חשש לבעיה שכזו, מומלץ לפנות לייעוץ רפואי.

טיפולים בשיער דליל

טיפול תרופתי: לא קיימת תרופה לטיפול בשיער דליל אצל נשים כפי שקיים עם פרופסיה – פינסטריד אצל גברים. למעשה הפרופסיה מסוכנת לשימוש ואפילו מגע עבור נשים. לכן טיפולים תרופתיים יהיו טיפולים עבור המצבים הרפואיים אשר גורמים כתוצאת לוואי לשיער דליל.
טיפול בתכשירים: כמו אצל גברים, התכשיר המוצלח ביותר לטיפול בשיער דליל אצל נשים הוא ממשפחת המינוקסידיל לטיפול בשיער דליל על רקע גנטי. 
טיפול טבעי: טיפול טבעי נשען על מנגנונים פיזיולוגיים טבעיים של הגוף ומנסה לגרום לזקיקי השיער לחזור לפעילות תקינה כך שצמיחה טובה יותר של השיער תתרחש. טיפולים אלא מתבצעים ללא צורך במרשם רופא בעזרת מכשיר טכנולוגי מתקדם, מכשיר ההריג’ן.
קיימים 2 סוגי מכשירים:

תכונות

מכשיר הריג’ן קלאסיק

מכשיר הריג’ן פרמיום

פעולה ביוכימית – החדרת אבץ ונחושת לקרקפת: אבץ ונחושת, הידועים כ”אנטי אנדרוגן” מוחדרים לעור הקרקפת באמצעות זרם חשמלי עדין ובלתי מורגש אשר עוזר לנטרול וטיפול ממוקד בגורמים הראשיים להתקרחות.

כן

כן

פעולה חשמלית – גירוי הקרקפת:

זרם חשמלי עדין ומשתנה מפעיל את מנגנוני הריפוי העצמי בגופנו נכנסים לפעולה. זרימת הדם לשורשי השיער משתפרת, עור הקרקפת מתעבה ומתגמש, זקיקי שיער רדומים מתעוררים ומצמיחים שיער מחדש ואיכות השיער משתפרת

כן

כן

פעולה מכאנית – עיסוי הקרקפת: מנוע רטט עדין מניע את הדסקיות מעלה מטה ולצדדים, והשיניים העדינות על הדסקיות גורמות לגירוי עור הקרקפת. פעולה זו מגבירה את זרימת הדם לשורשי השיער, עוזרת לפינוי רעלנים מואץ, זקיקי השיער מוזנים, השורש מתעבה ומצמיח שיער עבה ובריא יותר מבעבר.

כן

כן

פעולה אופטית – קרן לייזר רך (LLLT) מזרזת את חלוקת התאים ומסייעת בשפעול של זקיקי השיער בקצב מזורז.

לא

כן

טיפול טבעי בשיער דליל

מדובר במכשירים לטיפול עצמי, בנוחות בביתכם, בקלות ובזמן טיפול קצר (כ-10 דקות בכל פעם). 
המכשיר ניתן לרכישה גם לאחר אבחון ובדיקת התאמה לטכנולוגיה על ידי מומחה שיער. במידה ויש התאמה לשימוש במכשיר, תוכלו לקבל את ההחלטה אם לרכוש את המכשיר. לאחר הרכישה, תקבלו הדרכה לשימוש במכשיר וכן טיפים לשיפור תוצאות השימוש.
לטיפול הטבעי בעזרת מכשיר הריג’ן אין תופעות לוואי. כמו כן, המכשיר נבדק על ידי מכון התקנים ונמצא כעומד בתקני הבטיחות הבינלאומיים ובעל אישור משרד הבריאות.

עוד בנושא שיער דליל - נשים

Skip to content