טיפול בהתקרחות ושיער דליל » התקרחות – גברים » אובדן שיער אצל גברים

לשיחה עם צוות היועצים:

אובדן שיער אצל גברים

גברים רבים מאבדים חלקים משיערם עם הזמן, וחשוב להבין את מחזור צמיחת השיער ובאיזה שלב הוא אינו תקין. זאת על מנת להתחיל טיפול בהקדם ולעצור את אובדן השיער.

כמעט כל גבר בישראל יגיע, בשלב זה או אחר, למודעות והבנה ששיער ראשו לא יישאר כפי שהכיר. השיער ינשור, מפרצים יופיעו בקדמת הראש, קדקוד הראש יאבד שיער ואט אט יופיעו קרחות. אמנם, תהליך זה אינו מתרחש בן לילה אך החל מגיל 40, כל 5 שנים הפערים הולכים וגדלים. אז מה בעצם קורה לשיער שלנו כשהוא הולך ומידלדל?

השערה על קצה השערה

שיער האדם הינו סיב העשוי חלבון מסוג פילמנט המיוצר בתוך זקיק השיער הממוקם בשכבת הדרמיס. המרכיב העיקרי בשיער האדם הוא חלבון מסוג קרטין, הכולל מינרלים שונים כגון אבץ, צורן, ברזל, וכמו גם וויטמינים חיוניים להמשך צמיחה וביניהם ויטמין A וויטמינים שונים מקבוצת B.

מחזור צמיחת השיער

רבים מאמינים כי השיער מצוי על ראשנו משך כל חיינו, עד שהוא מדלדל ומתחיל תהליך של נשירה. הלכה למעשה, שערות ראשנו צומחות ונושרות במחזורים משתנים לאורך כל חיינו. כדי להבין כיצד מתרחש תהליך של אובדן השיער, חשוב להבין את מחזור הצמיחה, הנשירה והמנוחה של השערה.
  1. Anagen – שלב הגדילה: שלב הגדילה לשיערה בודדת נמשך כשלוש שנים ולמעשה, במרבית הזמן כל שערות הקרקפת מצויות בשלב זה. משך תקופת ה Anagen הוא המרכיב המרכזי לקביעת אורך השיער.
  2. Catagen – ההתנוונות: בשלב ההתנוונות של השערה – הזקיק מתנתק מבסיס האם שלו בתהליך הדרגתי הנמשך בין שבועיים לשלושה.
  3. Telogen – נשירה וצמיחה מחודשת: במשך זמן הנע בין 3-6 חודשים מתרחש שלב הנשירה. השערה “הישנה” נדחפת החוצה בעוד השערה החדשה צומחת תחתיה. לכן מוגדר שלב זה כשלב הנשירה והצמיחה המחודשת.

מדוע אנו מאבדים שיער?

תהליך התחדשות השיער שלנו הינו תהליך טבעי המתרחש לאורך כל חיינו. כפי שראינו, אובדן שיער הוא תהליך המתרחש ללא הרף במשך כל חיינו. אז איך צצות להן קרחות?
בתהליך התדלדלות השיער וההתקרחות כלי הדם המזינים את השיער מצטמקים ואינם מעבירים אל הרקמה את הרכיבים החיוניים לה לצורך המשך צמיחה תקינה במקביל תפקוד הזקיק נפגע מהורמון ה DHT. כאשר עור הקרקפת נעשה דק יותר ונוצר מחסור משמעותי בהזנה ובחמצן הנחוצים להצמחת שיער בריא ושופע, מתחיל תהליך ניוון של זקיק השיער ובהתאם מחזורי הצמיחה מתקצרים, השיער נמצא בשלב אנגן לתקופות קצרות יותר..
כאשר מזהים את הבעיה בשלב מוקדם, ניתן על פי רוב לבלום את התהליך ולהציל את זקיקי השיער, לשפר את הזנת הזקיק, ולמנוע את נזקי הורמון ה DHT, כך יחזור השיער להיות עבה, שופע וחיוני.

עוד בנושא התקרחות - גברים

Skip to content