טיפול בהתקרחות ושיער דליל » התקרחות – גברים » נשירת שיער אצל גברים – המדריך המלא.

לשיחה עם צוות היועצים:

נשירת שיער אצל גברים - המדריך המלא

נשירת שיער היא תופעה טבעית אשר מתרחשת אצל 80%-90% מהגברים בתקופות שונות במהלך החיים. מדוע נגרמת נשירת שיער, אילו סוגי נשירה קיימים ומתי צריך להתחיל להיות מודאגים?
חיברנו לכם את המדריך המלא לנשירת שיער אצל גברים.

רקע כללי

נשירת שיער היא תופעה טבעית אשר מתרחשת אצל 80%-90% מהגברים בתקופות שונות במהלך החיים. הנשירה יכולה להתחיל כבר בגיל צעיר יחסית, לעיתים אפילו בגילאי העשרה המאוחרים, בדרגות חומרה שונות. נשירת השיער הנפוצה ביותר אצל גברים הינה Androgenetic Alopecia – נשירת שיער על רקע גנטי המאופיינת על ידי נסיגה בצמיחת שיער בקו הקרקפת הקדמי, באזור המפרצים, באזור הכיפה ובקדקוד. הנשירה מלווה בדרך כלל גם בהידלדלות השיער בקרקפת ברמות שונות, ולרוב ללא פגיעה בצפיפות השיער בצדי ואחורי הקרקפת. 

סיבות לנשירת שיער אצל גברים

הסיבה המרכזית לנשירת שיער אצל גברים היא על רקע גנטי, ובעקבות שינויים הורמונליים המתרחשים עם הגיל. למרות היות הסיבה גנטית, נשירת שיער אינה בהכרח עוברת מאב לבן ויכולה לקפוץ דור או מספר דורות לפני שמופיעה שוב. על פי הידוע כיום, ההורמון האחראי במידה הרבה ביותר לנשירת שיער עם רקע גנטי אצל גברים הוא דהידרוטסטוסטרון (DHT) שהוא תוצר של טסטוסטרון, אשר הופך ל DHT עקב פעילות של האנזים 5 אלפא רדוקטאז. רמות גבוהות של דהידרוטסטוסטרון מגבירות את הסיכוי לנשירת שיער באופן ישיר מאחר והוא מביא לירידה בהזנה של זקיקי השיער, מה שגורם להם להישאר במצב של מנוחה לאורך זמן רב מהרגיל, לא לחדש את הצמיחה ולא לתפקד באופן נורמלי מבחינת עובי וחוזק השיער (שיער טרמינלי).

סוגי נשירת שיער נוספים:

אבחון הסיבה לנשירת שיער

במקרים בהם מתחילים להופיע מפרצים או אזורי דלילות שונים בשיער, קל לאבחן את נשירת השיער עצמה ועל פי צורת הנשירה, ניתן לאבחן את הסוג הספציפי של הנשירה. כאמור, נשירת שיער מתחילה מוקדם הרבה יותר מהביטוי הוויזואלי וחשוב לאבחן אותה בשלבים המוקדמים ביותר. מומלץ בתחילה לפנות לרופא עור ולבצע בדיקות על מנת לבדוק אם קיימים חסרים תזונתיים שונים, כגון מחסור בברזל ועוד סיבות רפואיות שונות היכולות לגרום לנשירה. חשוב להבין כי נשירת שיער היא תופעה טבעית לחלוטין, כלומר היא חלק מתהליך התחדשות מתמדת של השיער – שיער נושר ושיער אחר צומח במקומו מאותו הזקיק. הבעיה מתחילה כאשר קיימת האטה בצמיחת השיער מחדש, כך שהאיזון לא נשמר והשיער מתחיל להידלדל. זאת אומרת שאם תמצאו שיערות על מברשת השיער, אין זו בהכרח סיבה לחשוב שקיימת בעיית נשירה מוגברת. הבעיה היא כאשר נושרות יותר שיערות מאשר צומחות חדשות, ובשלב הזה קשה יותר לאבחן את התופעה בעין גלויה. בעצם, ראינו שנשירה גנטית היא תופעה רחבה וקיימת אצל רוב הגברים, ולכן יש סיבה טובה לחשוד שגם לכם זה יקרה במוקדם או במאוחר, גם אם השיער שלכם נראה מצוין כיום. הקצב הנורמלי אגב לאיבוד שיער אצל גברים, נע בין 50 ל-100 שערות ביום, וזוהי כמות לא קטנה.
כיום קיימות בדיקות אשר מתבצעות באמצעות מכשירים מתקדמים כגון טריכוסקופ או מערכת טריקוסקאן היכולים לבדוק אזורים שונים בקרקפת ולמדוד בצורה מדויקת את צפיפות השיער, עוביו ועוד, ובכך לספק מצג מדעי לגבי מצב השיער ואיכותו.

טיפול בנשירת שיער אצל גברים

טיפול תרופתי בנשירת שיער אצל גברים: טיפול תרופתי יינתן למטופל בהתאם לממצאים הקליניים – כלומר אין ליטול תרופה ללא אבחון רפואי מוקדם. ישנן סיבות שונות ורבות לנשירת שיער ולא כל טיפול מתאים לכל מצב. הדבר נכון גם לגבי התכשירים השונים ותרופות הסבתא השונות הקיימות בשוק. ללא אבחון נכון ומתאים, יתכן במקרה הטוב שאתם רק מבזבזים כסף ולא תראו כל תוצאה. טיפולים ותכשירים מוכרים הם: מינוקסידיל, פינסטיריד או פרופסיה.
טיפול PRP לנשירת שיער אצל גברים: טיפול נוסף הוא PRP, הזרקת נוזל פלסמה מועשר בטסיות דם, הנוצר מרכיבים מתוך דם המטופל אשר עוברים סינתזה במכשור רפואי ייעודי. הנוזל מוזרק לאזורים שונים בקרקפת– בדרך כלל פעם בחודש למשך תקופה של חצי שנה עד שנה עם זריקות נוספות כל שנה.
טיפול טבעי בנשירת שיער אצל גברים:  טיפול טבעי למעשה מבוסס על פעולות אשר אינן חודרניות, ושמסייעות לפעילות תקינה של סביבת המחיה של השיער בקרקפת ובכך עוזרות בהפחתת תופעת הנשירה והצמחה מחדש של השיער בזקיקים רדומים. לדוגמה המכשיר הטכנולוגי הריג’ן. מדובר במכשיר לטיפול עצמי, בנוחות בבית. ניתן לרכוש את המכשיר לאחר פגישת אבחון המוודאת התאמת הטיפול לסוג ושלב בעיית הנשירה הקיימת. כלומר, אם הטיפול לא מתאים עבורכם, פשוט ימליצו לכם לא לרכוש את המכשיר. זאת בניגוד לטיפולים ותכשירים אחרים הנמכרים בשוק ללא כל אבחון או התאמה אישית. במידה ותימצאו מתאימים לטיפול עם המכשיר תוכלו לרכוש אותו ולטפל בנשירה בעצמכם בקלות, במספר דקות כל יום בבית.
המכשירים מבוססים על שילוב של מספר פעולות בכל טיפול: פעולה חשמלית, פעולה ביוכימית, פעולה מכאנית ופעולה אופטית ( הפעולה האופטית מתבצעת באמצעות לייזר קר במכשיר המתקדם הריג’ן פרמיום בלבד). הטיפול משפיע על זקיקי השיער ומסייע בחיזוקם תוך המרצת זרימת הדם הנחוצה להם, פינוי רעלים ועידוד מערכת החיסון, ובכך מחזיר לפעולה תקינה זקיקי שיער רדומים ומאפשר הצמחה מחדש של השיער. כמו כן, המכשיר מסייע בעיבוי וחיזוק השיער הקיים.

למה לצפות מטיפול בנשירת שיער

כמובן שהדבר תלוי בסוג הטיפול בו תבחרו. עם מכשיר הריג’ן, ניתן לצפות לשיפור בעובי וצפיפות השיער לאחר כ-6 חודשים של טיפול יום יומי פשוט וקל בביתכם. כמובן שהשיפור ימשיך כל עוד תתמידו בשימוש, עד למימוש הפוטנציאל של הזקיקים הקיימים בקרקפת, תהליך האורך כשנהו-6 חודשים. זכרו, הטיפול לא בהכרח מתאים לכל אחד, לכל מצב או סוג של נשירה.
אם ישנה התלבטות לפני ההחלטה לרכוש את המכשיר, ניתן לקבוע פגישת אבחון ללא כל עלות או התחייבות. בפגישה יאובחן מצב השיער שלכם ובמידה ונמצא שיש התאמה לטיפול באמצעות המכשיר, תוכלו לרכוש אותו. 
כפי שראינו קודם, נשירת שיער מתחילה כבר בשנות ה-20 לחיים ולעיתים גם לפני, ולכן, ככל שמתחילים בטיפול מוקדם יותר כך התוצאה תהיה טובה יותר (ראו טבלת סולם נורווד-המילטון לשלבי התקרחות).

עוד בנושא התקרחות - גברים

Skip to content